Sosiaalipalvelut aikuisille
Työikäisten sosiaalipalvelut tarjoavat tukea arkeen. Arjen ongelmat voivat liittyä esimerkiksi raha-asioihin, asumiseen, työllisyyteen, opiskeluun, omien asioiden hoitamiseen tai läheisiin ihmissuhteisiin. Ongelmien taustalla voi olla esimerkiksi kuormittava elämäntilanne, työttömyys, mielenterveys- tai päihdeongelma, sairaus tai vamma. Sosiaalihuollon palvelua on mahdollista saada sen aikaa, kuin tilanteesi sitä edellyttää.
Palvelut on tarkoitettu 18–64-vuotiaille, joiden luona ei asu alle 18-vuotiaita lapsia. Palvelun myöntäminen perustuu palvelutarpeen arviointiin ja sen pohjalta laadittuun asiakassuunnitelmaan.
Toimi näin
Ota yhteyttä Sosiaalihuollon ohjaukseen ja neuvontaan soittamalla, chatin kautta tai käymällä paikan päällä palvelupisteessä. Voit myös jättää yhteydenottopyynnön sähköisesti.
Kun olet jo asiakkaan, asiointi tapahtuu ajanvarauksen kautta. Soita omatyöntekijällesi. Jos et tiedä omatyöntekijäsi yhteystietoja ja olet alle 65-vuotias, soita sosiaalihuollon ohjaus- ja neuvontapalveluun.
Jos olet yli 65-vuotias, soita ikääntyneiden asiakasohjaukseen.
Yhteystiedot
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta
Tee sähköinen ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta. Lomakkeella voit tehdä ilmoituksen sosiaalihuollon palveluja tarvitsevasta yli 18-vuotiaasta henkilöstä silloin, kun
- henkilö on ilmeisen kykenemätön vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan eikä
- henkilön suostumusta yhteydenottoon sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen voida saada
Omapalvelu - sosiaalihuollon sähköinen asiointi
Sosiaalihuollon Lifecare Omapalvelu mahdollistaa sosiaalihuollon asiakkaan osallistumisen aktiivisena toimijana omaan palveluprosessiinsa. Kansalainen voi jättää hakemuksia, seurata asian käsittelyn tilaa ja tarkastella annettuja päätöksiä.
Päijät-Sote-sovellus
Sovellusta voit käyttää mobiilissa sekä tietokoneella verkkoselaimessa. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Sovelluksessa voit
- asioida digiklinikalla
- tarkastella ja perua ajanvarauksiasi
- keskustella chatissa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa
- lähettää kiireettömän viestin terveydenhuollon ammattilaiselle
- täyttää hoitoon liittyviä kyselyitä ja lomakkeita
- asioida digipoluilla
- osallistua videovastaanotolle
(Palvelut voivat vaihdella kunnittain)
Palveluajat:
Sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonnan puhelinasiointi
Sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonta palvelee arkisin.
Käytössä on takaisinsoittopalvelu.
Soita Sosiaalihuollon ohjaukseen ja neuvontaan, kun tarvitset apua arjessa selviytymiseen, asumiseen, taloudelliseen tilanteeseen, mielenterveyteen, päihteisiin tai kriisitilanteeseen liittyvissä pulmissa.
Palveluajat:
Sosiaalihuollon ohjauksen ja neuvonnan palvelupiste
Sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonta palvelee arkisin.
Voit asioida sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonassa kauppakeskus Trion palvelutorilla ilman ajanvarausta. Voit asioida maanantaista perjantaihin myös Päijä-Sote-sovelluksessa chatissa.
Käyntiosoite
15140 Lahti
Lisätietoja: Kauppakeskus Trio 2.krs, palvelutori
Postiosoite
15140 Lahti
Lisätietoja: Kauppakeskus Trio 2.krs, palvelutori