Lastensuojeluilmoitus
Lasta koskeva sosiaalihuollon tai lastensuojelun asia tulee vireille sosiaalihuoltoon lastensuojeluilmoituksena tai yhteydenottona tuen tarpeen arvioimiseksi. Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, mutta lastensuojelulaissa erikseen määritellyillä tahoilla siihen on velvollisuus.
Lastensuojeluilmoituksen sijaan lapsi tai perhe voi olla myös oma-aloitteisesti tai yhdessä ilmoitusvelvollisen tahon kanssa yhteydessä sosiaalihuoltoon, jolloin kyseessä on yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi. Yhteydenoton voi tehdä sähköisesti tai olemalla yhteydessä sosiaalihuollon ohjaukseen ja neuvontaan.
Kun lapsen asian tulee vireille lastensuojeluilmoituksena tai yhteydenottona, arvioidaan, onko lapsen asiassa palvelutarpeen arviointi ilmeisen tarpeellinen tai onko lapsen kiireellisen lastensuojelun tarve selvitettävä. Jos palvelutarpeen arvioinnin aloittaminen arvioidaan ilmeisen tarpeelliseksi, aloitetaan perhesosiaalityössä lapsen ja perheen asiassa palvelutarpeen arviointi.
Jos lapsen tilanteen arvioimiseksi tarvitaan lisäselvitystä tai vireille tulleen asian ratkaisemiseksi lapsen ja perheen katsotaan tarvitsevan neuvontaa ja ohjausta, asianosaiset tavataan seitsemän arkipäivän sisällä toimistolla tai kotikäynnillä. Tehostetussa arvioinnissa asianosaisiin voidaan olla yhteydessä myös puhelimitse.
Toimi näin
Jos mietit tarvitseeko lapsen tilanne selvittää, ota yhteyttä lastensuojeluun ja tee lastensuojeluilmoitus. Ilmoituksen voi tehdä myös nimettömänä. Kun haluat tehdä lastensuojeluilmoituksen anonyyminä kiinnitä huomiota siihen, että kirjoitat ilmoitustekstin niin ettei suhteesi lapseen tule ilmi siitä. Asianosaisilla on oikeus saada ilmoitus nähtäväkseen kokonaisuudessaan.
Viranomaisilla on lakisääteinen velvollisuus tehdä ilmoitus omalla nimellään.
Kiireellisissä tilanteissa soita lastensuojelun päivystysnumeroon virka-aikana, tai muina aikoina hätäkeskukseen. Ilmoitusvelvollisten tahojen on tehtävä ilmoitus sähköisesti.
Yhteystiedot
Lastensuojeluilmoitus
Tee lastensuojeluilmoitus sähköisellä lomakkeella.
Päijät-Sote-sovellus
Sovellusta voit käyttää mobiilissa sekä tietokoneella verkkoselaimessa. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Sovelluksessa voit
- asioida digiklinikalla
- tarkastella ja perua ajanvarauksiasi
- keskustella chatissa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa
- lähettää kiireettömän viestin terveydenhuollon ammattilaiselle
- täyttää hoitoon liittyviä kyselyitä ja lomakkeita
- asioida digipoluilla
- osallistua videovastaanotolle
(Palvelut voivat vaihdella kunnittain)
Palveluajat:
Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen
Ota sähköisesti yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Lastensuojelun päivystys
Kiireellisessä tapauksessa soita lastensuojelun päivystysnumeroon. Päivystysnumero on käytössä arkisin.
Palveluajat:
Sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonnan puhelinasiointi
Sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonta palvelee arkisin.
Käytössä on takaisinsoittopalvelu.
Soita Sosiaalihuollon ohjaukseen ja neuvontaan, kun tarvitset apua arjessa selviytymiseen, asumiseen, taloudelliseen tilanteeseen, mielenterveyteen, päihteisiin tai kriisitilanteeseen liittyvissä pulmissa.