Kulukorvaus työllistymistä edistäviin palveluihin osallistumisesta
Lahden kaupunki
Lahden kaupungin työllisyyspalvelut tarjoaa palveluja lahtelaisille Lahden seudun työllisyyden kuntakokeilun asiakkaille. Kuntakokeilun asiakkaita ovat työttömät työnhakijat, työllistetyt ja työllistymistä edistävissä palveluissa olevat työnhakijat, jotka eivät ole oikeutettuja ansiopäivärahaan tai jotka ovat alle 30-vuotiaita, maahanmuuttajia tai vieraskielisiä. Kuntakokeilun asiakkuus kestää koko kokeilun ajan. Jos asiakas esimerkiksi työllistyy määräaikaisesti ja palaa takaisin työnhakijaksi, hän ohjautuu edelleen kuntakokeilun asiakkaaksi.
Lahden kaupunki voi myöntää harkinnanvaraisesti kulukorvausta sinulle, jos sinulla ei ole työtä, et ole oikeutettu työttömyysturvaan ja osallistut työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa sovittuun työllistymistä tukevaan palveluun, esimerkiksi
- työvoimakoulutukseen,
- työnhaku- tai uravalmennukseen tai
- työ- tai koulutuskokeiluun
Saat kulukorvausta pääsääntöisesti yhdeksän euroa päivässä enintään viideltä kalenteripäivältä viikossa. Kulukorvaus on 18 euroa päivässä, jos palvelu toteutetaan työssäkäyntialueesi ulkopuolella. Kulukorvaus on 18 euroa myös silloin, kun palvelu järjestetään työssäkäyntialueellasi, mutta kotikuntasi ulkopuolella ja sinulle aiheutuu kustannuksia majoituksesta. Kulukorvausta maksetaan vain niiltä päiviltä, kun osallistut palveluun eli esimerkiksi loma- ja poissaolopäiviltä kulukorvausta ei makseta.
Toimi näin
Jos saat työttömyysetuutta, Kela tai työttömyyskassa myöntää kulukorvauksen työttömyysetuuden maksamisen yhteydessä, eikä sitä tarvitse hakea erikseen.
Jos sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, ota yhteyttä omavalmentajaasi ja kysy mahdollisuuttasi saada harkinnanvaraista kulukorvausta. Voit myös soittaa Lahden seudun työllisyyden kuntakokeilun puhelinpalveluun tai jättää yhteydenottopyynnön Oma asiointi -palvelun kautta.
Hae korvausta ensisijaisesti sähköisesti Aluehallinnon TE-asiointipalvelussa (linkki palveluun kohdassa Asioi sähköisesti). Jos et voi käyttää sähköistä palvelua, täytä lomake ”Harkinnanvaraisen kulukorvauksen maksatushakemus” (TEM 630) ja palauta lomake sähköpostitse osoitteeseen kulukorvaus.keha@ely-keskus.fi tai postitse: KEHA-keskus, maksatusyksikkö, PL 1002, 00521 Helsinki. Sinun on haettava kulukorvausta kuukauden kuluessa maksatusjakson päättymisestä. Korvaus maksetaan jälkikäteen. Mikäli palvelu kestää yli kuukauden, hae kulukorvausta osallistumiskuukausilta kuukausittain jälkikäteen.
Kenelle ja millä ehdoin
Lahden kaupungin työllisyyspalvelut voi myöntää harkinnanvaraista kulukorvausta, jos et ole oikeutettu saamaan kulukorvausta Kelasta tai työttömyyskassasta.
Yhteystiedot
Aluehallinnon TE-asiointipalvelu
Asiointipalvelussa voit hoitaa asioita sähköisesti erikseen ilmoitetuissa julkisissa työvoimapalveluissa sekä yksityishenkilönä että yrityksen tai yhteisön nimissä.
Voit jättää hakemuksia, vastata täydennyspyyntöihin ja vastaanottaa asiaasi koskevat päätökset. Saatavilla olevat palvelut löydät Palvelut-valikosta.
Asiointipalvelun käyttö
Hakemusten jättäminen asiointipalvelussa korvaa tulostettavat ja tallennettavat hakulomakkeet. Sähköinen asiointi vähentää puutteellisia hakemuksia ja nopeuttaa päätöksentekoa. Asiointipalvelu ohjaa hakemisessa ja tarkistaa, ettei hakemuksesta puutu tärkeitä tietoja. Tiedot saapuneesta päätöksestä ja mahdollisista hakemuksen täydennystarpeista saapuvat suoraan asiointipalveluun.
Hakemus on mahdollista tallentaa keskeneräisenä ja jatkaa sen täyttämistä myöhemmin. Asiointitilille annettuun sähköpostiosoitteeseen saapuvat ilmoitukset kertovat, kun hakemus on otettu vastaan, otettu käsittelyyn tai jos sen käsittelemiseksi tarvitaan täydentäviä tietoja. Hakemukseen liittyviin täydennyspyyntöihin vastataan asiointipalvelussa.
Asiointitilille saapuvat kaikki asian käsittelyyn liittyvät tiedot ja dokumentit sekä myös päätös, kun asia on ratkaistu. Dokumentit on mahdollista tallentaa tai tulostaa asiointitililtä omaan käsittelyjärjestelmään tai arkistoon.
Palveluun kirjautuminen
Asiointipalveluun kirjaudutaan turvallisesti Suomi.fi-tunnistuksella pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai sirullista henkilökorttia hyödyntäen. Henkilön asiointivaltuudet tarkistetaan automaattisesti asiointipalveluun kirjautumisen yhteydessä. Yhteys katkeaa automaattisesti 30 minuutin kuluessa, jos palvelun käyttöä ei jatketa. Palvelu ilmoittaa automaattisesta katkaisusta.
Tiettyjen avustusten hakemiseen voidaan tarvita Suomi.fi-valtuutus, jonka avulla varmistetaan, että henkilöllä, joka valmistelee ja lähettää avustushakemuksen, on oikeus edustaa yritystä tai yhteisöä. Erillistä valtuutta ei tarvita, jos käyttäjä on asiointipalvelun tietojen mukaisesti yrityksen tai yhteisön nimenkirjoitusoikeudellinen ja rooli on määritelty asiointipalvelussa asiointiin oikeuttavaksi. Valtuuksien lisäksi asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta.
Palveluun kirjautumisessa ja valtuuttamisessa noudatetaan Suomi.fi-palvelun voimassa olevia ohjeistuksia.
Palveluajat:
Työmarkkinatorin Asiointi-osio henkilöasiakkaille
Asiointi on Työmarkkinatorilla oleva työvoimapalveluiden sähköinen asiointikanava. Asioinnissa voit ilmoittautua työnhakijaksi, mikä on työttömyysetuuden hakemisen edellytys. Lisäksi voit ilmoittaa työllistymissuunnitelmasi etenemisestä sekä muutoksista työnhaussasi. Asiointi-osion kautta voit myös hakeutua työvoimakoulutuksiin ja hakea starttirahaa yritystoiminnan aloittamiseen.
Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa voit
- ilmoittautua työnhakijaksi, jolloin voit hakea työttömyysetuutta,
- seurata työnhakusi tilannetta,
- sopia työllistymissuunnitelmasta ja ilmoittaa sen toteutumisesta,
- ilmoittaa työnhakusi muutoksista,
- hakeutua työvoimakoulutuksiin ja
- hakea starttirahaa.
Palveluajat:
Lahden seudun työllisyyden kuntakokeilun puhelinpalvelu
Lahden seudun työllisyyden kuntakokeilun puhelinpalvelusta saat yleistä neuvontaa työllisyyspalveluista ja asioinnista työttömänä työnhakijana.
Palveluajat:
Harkinnanvaraisen kulukorvauksen maksatushakemus
Hae kulukorvauksen maksatusta ensisijaisesti sähköisellä lomakkeella asiointipalvelussa. Kirjaudu asiointipalveluun henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Täytä hakemus ja lisää siihen tarvittavat liitteet. Palvelun sisäiset ohjeet auttavat hakemuksen täyttämisessä. Asiointipalvelussa voit jättää hakemuksen, vastata hakemusta koskeviin täydennyspyyntöihin, täydentää hakemustasi ja vastaanottaa asiaasi koskevat päätökset.
Jos et voi käyttää asiointipalvelua, käytä tulostettavaa lomaketta ja toimita lomake työvoimaviranomaiselle. Löydät alueesi työvoimaviranomaisen yhteystiedot Työmarkkinatorin aluesivuilta.